Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan

Join the forum, it's quick and easy

Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Pesona alam Endau Rompin

5 posters

Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Pesona alam Endau Rompin

Post  along Sat May 29, 2010 12:19 pm

HUTAN tropika Endau- Rompin sudah lama dikenali sebagai syurga di kalangan pengkaji dan penyelidik alam semula jadi. Namun masih ramai yang tidak menyedari keistimewaan taman negara kedua terbesar di Semenanjung Malaysia itu.

Mungkin tarikan Taman Negara Pahang terlalu kuat sehingga mengaburi taman-taman negara lain di negara ini atau mungkin Taman Negara Endau-Rompin sendiri masih kurang dipromosikan.

Jika dibandingkan dengan Taman Negara di Pahang, hutan seluas 80,000 hektar di Johor itu tidak kurang menariknya. Malah tidak keterlaluan untuk mengatakan tarikan hutan dan sungai di Endau Rompin lebih menakjubkan.

Air Terjun Buaya Sangkut, Tasik Air Biru, Upih Guling dan Gunung Janin Barat antara tarikan yang telah diceritakan pada minggu yang lalu. Kali ini WOW! berkongsi tiga lokasi penginapan di taman negara itu sebagai panduan.

Pada lawatan ke taman negara yang diuruskan oleh Perbadanan Taman Negara Johor (PTNJ) yang lalu saya diiringi Fakhrul Annuar Mohamed Shukri selaku Pegawai Interpretasi Perbadanan Taman Negara Johor.

Kompleks Pelawat

Dari pintu masuk Kahang, perjalanan menaiki pacuan empat roda (jalan tanah merah) sejauh 63 kilometer akan membawa pelawat ke stesen pertama iaitu Kompleks Pelawat di Kampung Peta.

Kompleks menyediakan pelbagai kategori penginapan bermula dari bilik standard yang disewa pada harga RM80, bilik keluarga (RM150) dan bilik VIP (RM180).

Untuk kemasukan kumpulan yang lebih besar, asrama yang memuatkan sehingga 80 orang dewasa boleh didapati pada harga RM10 manakala bayaran RM5 dikenakan untuk kanak-kanak.

Kemudahan asas lain yang disediakan di sekitar kompleks yang di kelilingi hutan itu termasuk surau, kafetaria, galeri maklumat dan taman botani yang menghimpun pelbagai spesies tumbuhan kecil.

Bagi pelancong yang mengikuti pakej untuk beberapa hari, kompleks itu biasanya menjadi penginapan pada hari pertama dan hari terakhir kerana tarikan utama di taman yang dibuka pada tahun 1985 itu terletak di Kuala Marong dan Kuala Jasin.

Berhampiran kompleks itu pelancong boleh meluangkan masa untuk melawat perkampungan Orang Asli Jakun di Kampung Peta untuk menyaksikan demonstrasi pemasangan jerat haiwan dan permainan Kerchang.

NERC

Pada sebelah petang, Fakhrul Annuar membawa kumpulan kami ke pengkalan bot yang terletak di hujung Kampung Peta. Destinasi seterusnya adalah ke Pusat Penyelidikan dan Pendidikan Alam (NERC) yang terletak kira-kira 30 minit perjalanan menyusuri aliran sungai antara yang paling jernih di negara ini.

NERC merupakan kompleks pertama yang dibangunkan di taman negara itu. Pusat itu kini menempatkan dewan, makmal, perpustakaan dan penginapan yang menjadi lokasi utama penyelidikan flora dan fauna di Endau Rompin. NERC juga dibuka kepada pelawat.

Kuala Jasin

Penginapan chalet yang terletak di antara Sungai Endau dan Jasin

itu adalah lokasi terbaik bagi mereka yang ingin melarikan diri daripada kesibukan kota.

Chalet kayu yang dibina dengan reka bentuk rumah Melayu lama itu mempunyai tiga bilik termasuk satu bilik master dan bilik air. Di halamannya, pengunjung disediakan pondok rehat dan bangku untuk aktiviti berkumpulan. Bagi yang ingin turun bermandi-manda, kolam mandi semula jadi yang terbentuk daripada aliran Sungai Jasin sedia menanti. Harga penginapan di Kuala Jasin ditawarkan sama dengan penginapan di Kompleks Pelawat.

Kuala Marong

Dari Kuala Jasin, perjalanan ke Kuala Marong menaiki pacuan empat roda memakan masa kira-kira 30 minit. Kuala Marong merupakan pintu masuk dua lokasi utama iaitu jeram Upih Guling dan Tasik Air Biru yang terletak kira-kira 10 minit jalan kaki.

Bagi mereka yang ingin merasai pengalaman berkhemah, tapak-tapak perkhemahan disewakan pada harga RM10 semalaman.

Tarikan di kawasan itu ada aliran sungai sejernih kristal yang merupakan kawasan konservasi beberapa spesies ikan yang kian terancam seperti Kelah dan Tengas.

Maklumat lanjut mengenai penginapan dan lawatan ke TNER termasuk pakej aktiviti kayak dan meredah hutan boleh diperolehi dengan menghubungi Pejabat Taman Negara Endau-Rompin di Kahang, Johor di talian 07-7882812.
along
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 35
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  koy101 Sat Jun 26, 2010 3:52 am

Mmg best tmpt nih..... terutama tang santuari kelah tuh....
Sakan wooo..... time bg ikan tuh makan roti gardenia..... geram jer nak cekok bawak nek atas.... bakor... hehehehehe..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Lebih menarik kalo dema stat jalan kaki nuju.... air terjun kat atas nuh.... pergh!!! shahdu....... atau dema pakat skodeng gajoh ngan rimo kat sana... hehehehe..... memalam....

Lama tul dah dok gi sana..... hmmmm......... I love you I love you I love you
koy101
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 49
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  jepwiralancer Wed Jul 28, 2010 2:05 pm

ni kt johor ke pahang wei? apasal johor plak yg uruskan tman negara ni?

jepwiralancer

Posts : 12
Points : 16
Join date : 27/07/2010
Age : 39
Location : JOHOR BAHRU

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  MD Wed Jul 28, 2010 4:08 pm

jepwiralancer wrote:ni kt johor ke pahang wei? apasal johor plak yg uruskan tman negara ni?

jep,
kawasan ni kena sempadan Pahang dan Johor.mungkin pejabat pengurusan pentadbiran pulok di Kahang tu...
MD
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  koy101 Mon Aug 16, 2010 2:49 am

jepwiralancer wrote:ni kt johor ke pahang wei? apasal johor plak yg uruskan tman negara ni?

Hok citer nih, Hutan duk kat dlm kawasan Johor. Diuruskan oleh Taman Negara Johor. Dua pintu masuk, satu melalui Kluang ( Kg. Peta ) dan satu lagi pintu masuk ikut Selai, Segamat. Dua-dua kat Johor...

Hok yg dlm negeri Pahang nyer pun ader... masuk ikut Rompin, kalo xsilap aku.... Diuruskan oleh ...... ntah... aku pun xpasti... Pejabat Hutan Pahang... atau Majlis Daerah Pekan/Rompin... atau Lembaga Pelancongan Negeri... atau Taman Negara gak... Aku xpernah gi sana...... hehehehe..... Jadi... maaf... aku xder info utk nolong kekawan kalo dema nak masuk ikut belah Pahang nyer....... Embarassed Embarassed Embarassed
koy101
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 49
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  ann Mon Aug 16, 2010 9:24 am

koy101 wrote:
jepwiralancer wrote:ni kt johor ke pahang wei? apasal johor plak yg uruskan tman negara ni?

Hok citer nih, Hutan duk kat dlm kawasan Johor. Diuruskan oleh Taman Negara Johor. Dua pintu masuk, satu melalui Kluang ( Kg. Peta ) dan satu lagi pintu masuk ikut Selai, Segamat. Dua-dua kat Johor...

Hok yg dlm negeri Pahang nyer pun ader... masuk ikut Rompin, kalo xsilap aku.... Diuruskan oleh ...... ntah... aku pun xpasti... Pejabat Hutan Pahang... atau Majlis Daerah Pekan/Rompin... atau Lembaga Pelancongan Negeri... atau Taman Negara gak... Aku xpernah gi sana...... hehehehe..... Jadi... maaf... aku xder info utk nolong kekawan kalo dema nak masuk ikut belah Pahang nyer....... Embarassed Embarassed Embarassed


Hok Kawasan Pahang (Taman Negeri Endau Rompin) di Uruskan oleh Pejabat Hutan Daerah Rompin.. nak kesaner kener ambil permit kat Jabatan Hutan Daerah Rompin. Jln masuk ikut felda selendang kalau tak silap koi... Arrow
ann
ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Pesona alam Endau Rompin Empty Re: Pesona alam Endau Rompin

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum