Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan

Join the forum, it's quick and easy

Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

+7
along
jasnoraizan
apens7
apis11
J.Milan22
ozzy
zulkbo
11 posters

Page 1 of 2 1, 2  Next

Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Thu Aug 06, 2009 10:03 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Tengko10

Wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:

1- Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);

2- Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;

3- Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;

4- Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini;

5- Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;

6- Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;

7- Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).


Last edited by zulkbo on Fri Aug 07, 2009 12:02 am; edited 1 time in total
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Thu Aug 06, 2009 10:12 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Img_mo10

Wasiat sembilan Raja Melayu - yang terdiri empat negeri Melayu bersekutu dan lima yang tidak bersekutu itu - disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat Melayu, yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu.

"Wasiat ini dihasilkan atas kehendak Raja-Raja Melayu untuk mengekalkan kesinambungan sejarah, kedaulatan, dan kuasa politik Melayu (yang terletak pada Raja-Raja Melayu) kepada kesinambungan kedaultan negara kepada Raja-Raja Melayu serta mendapat penerimaan rakyat melalui wakil-wakil sah yang mempunyai locus standi, maka Perlembagaan Persekutuan mempunyai fasal-fasal tertentu," titah Raja Nazrin Shah, merujuk kepada Perkara 3 (1) (2) (3) dan (5); Perkara 11, Perkara 12; Perkara 38 (5); Perkara 152; Perkara 153 dan Perkara 181 (1).


Sumber:
www.malaysia.gov.my
www.malaysiakini.com
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  ozzy Fri Aug 07, 2009 12:31 pm

zulkbo wrote:'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Tengko10

Wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:

1- Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);

2- Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;

3- Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;

4- Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini;

5- Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;

6- Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;

7- Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

semoga menjadi renungan untuk generasi baru agar terus pertahankan kedaulatan raja2 melayu agar dimasa depan orang melayu terus dihormati sebagai bangsa 'MELAYU' bukan bangsa 'LAYU' dan semoga wasiat ini tidak hanya sebagai lipatan sejarah untuk tatapan dan ratapan cucu cicit kita atau sekadar pameran dimuzium Sad Sad
ozzy
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  J.Milan22 Fri Aug 07, 2009 2:04 pm

daulat tuanku..... cheers king king king king
J.Milan22
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Fri Aug 07, 2009 8:56 pm

Allah selamat kan kamu...Allah selamatkan kamu...Allah selamatkan Raja-Raja kita king king DAULAT TUANKU king king
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  apis11 Wed Aug 19, 2009 5:29 pm

fourzy wrote:
zulkbo wrote:'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Tengko10

Wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:

1- Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);

2- Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;

3- Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;

4- Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini;

5- Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;

6- Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;

7- Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

semoga menjadi renungan untuk generasi baru agar terus pertahankan kedaulatan raja2 melayu agar dimasa depan orang melayu terus dihormati sebagai bangsa 'MELAYU' bukan bangsa 'LAYU' dan semoga wasiat ini tidak hanya sebagai lipatan sejarah untuk tatapan dan ratapan cucu cicit kita atau sekadar pameran dimuzium Sad Sad


"raja adil, raja di sembah..
raja zalim, raja disanggah"

Jangan taat melulu tanpa memikirkan rasional dan akibat..seperti Tuah..
Bukan menyokong Jebat menderhaka, tapi bila nafsu berja di hati..
perlu seorang Jebat untuk menyedarkan...(bukan Jebat Milan..:p)

daulat tuanku..daulat tuaku... queen king king king
apis11
apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 39
Location : Shah Alam

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  ozzy Thu Aug 20, 2009 1:21 pm

[quote="apis11"]
fourzy wrote:
zulkbo wrote:[url=http://

semoga menjadi renungan untuk generasi baru agar terus pertahankan kedaulatan raja2 melayu agar dimasa depan orang melayu terus dihormati sebagai bangsa 'MELAYU' bukan bangsa 'LAYU' dan semoga wasiat ini tidak hanya sebagai lipatan sejarah untuk tatapan dan ratapan cucu cicit kita atau sekadar pameran dimuzium Sad Sad


"raja adil, raja di sembah..
raja zalim, raja disanggah"

Jangan taat melulu tanpa memikirkan rasional dan akibat..seperti Tuah..
Bukan menyokong Jebat menderhaka, tapi bila nafsu berja di hati..
perlu seorang Jebat untuk menyedarkan...(bukan Jebat Milan..:p)

eloklah tu..marilah kita sama-sama berdoa agar kita terus dizalimi dangan sezalimnya sebab kwn lahir di malaysia bumi yang bertuah ini tak pernah rasa macam mana raja menzalimi kwn...semangat jebat ada dimana-mana dan akan muncul hanya apabila jebat diperlukan .. jebat yang bakal muncul bukan lagi jebat yang menjadi lagenda dan kebanggaan org melayu tapi jebat bermata sepet atau sijebat yang gelap...yang ramai hanyalah "SI JEBAT LAYU".

daulat tuanku..daulat tuaku... queen king king king

eloklah tu..marilah kita sama-sama berdoa agar kita terus dizalimi dangan sezalimnya sebab kwn lahir di malaysia bumi yang bertuah ini tak pernah rasa macam mana raja menzalimi kwn...semangat jebat ada dimana-mana dan akan muncul hanya apabila jebat diperlukan .. jebat yang bakal muncul bukan lagi jebat yang menjadi lagenda dan kebanggaan org melayu tapi jebat bermata sepet atau sijebat yang gelap...kini yang ramai hanyalah "SI JEBAT LAYU".
ozzy
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  apens7 Thu Aug 20, 2009 1:49 pm

btul2.. contoh terdekat jebatmilan... mmg layu pun.. wakakaka... ader saport milan.... saport la tanahair sndiri, Malaysia... ekekeke... larikkkkkkkkkk!!!
apens7
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  jasnoraizan Thu Aug 20, 2009 2:08 pm

apens7 wrote:btul2.. contoh terdekat jebatmilan... mmg layu pun.. wakakaka... ader saport milan.... saport la tanahair sndiri, Malaysia... ekekeke... larikkkkkkkkkk!!!

kekadang nak citer pasal raja2 melayu ni...malas nak layan sgt...sbb raja2 melayu skrg ni dah jd macam boneka dah jd nye....kekadang tu keputusan yg dibuat oleh raja2 ni..tak nak diterima oleh segelintir org2 atasan nih...tu yg nak kata kuasa yg ada dah terhad dah...
jasnoraizan
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  along Thu Aug 20, 2009 2:12 pm

jasnoraizan wrote:
apens7 wrote:btul2.. contoh terdekat jebatmilan... mmg layu pun.. wakakaka... ader saport milan.... saport la tanahair sndiri, Malaysia... ekekeke... larikkkkkkkkkk!!!

kekadang nak citer pasal raja2 melayu ni...malas nak layan sgt...sbb raja2 melayu skrg ni dah jd macam boneka dah jd nye....kekadang tu keputusan yg dibuat oleh raja2 ni..tak nak diterima oleh segelintir org2 atasan nih...tu yg nak kata kuasa yg ada dah terhad dah...


raja2 melayu sekarang nie tkde daulat dah cam raja dulu
rakyat pun dah tak takut kat raja nie siap nak saman raja lg.
along
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 35
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  jasnoraizan Thu Aug 20, 2009 2:17 pm

[quote="along"]
jasnoraizan wrote:
apens7 wrote:btul2.. contoh terdekat jebatmilan... mmg layu pun.. wakakaka... ader saport milan.... saport la tanahair sndiri, Malaysia... ekekeke... larikkkkkkkkkk!!!

kekadang nak citer pasal raja2 melayu ni...malas nak layan sgt...sbb raja2 melayu skrg ni dah jd macam boneka dah jd nye....kekadang tu keputusan yg dibuat oleh raja2 ni..tak nak diterima oleh segelintir org2 atasan nih...tu yg nak kata kuasa yg ada dah terhad dah...


raja2 melayu sekarang nie tkde daulat dah cam raja dulu
rakyat pun dah tak takut kat raja nie siap nak saman raja lg.[/quote

tu yg kas ckpkan..kuasa raja2 sekarang ni dah terhad habis semua nak disapu oleh PM...SBB TULAH RAKYAT SKRG NI DAH TAK NAK HORMATI RAJA2 SEKARANG NIH....
jasnoraizan
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  along Thu Aug 20, 2009 2:30 pm

sekarang nama yg bekenaan ngan raja je org sentiasa hargai....
contohnya kampung bukit raja....
ekekeke...... terlari tajuk la pulak
along
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 35
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  Yassin Thu Aug 20, 2009 4:22 pm

Kas tak brani nok komen2 tajuk nei kang sesajer kena heret ke lokap....elok2 boleh berporem pane...karang kas diam je...x brani nok campo...hehehehe
Yassin
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  jasnoraizan Thu Aug 20, 2009 4:29 pm

Yassin wrote:Kas tak brani nok komen2 tajuk nei kang sesajer kena heret ke lokap....elok2 boleh berporem pane...karang kas diam je...x brani nok campo...hehehehe

aii sin.. tidok ke aok yg banyak isu yg nak dibincangkan...takan lah bab mcm ni dah ...meyerah dah... Embarassed
jasnoraizan
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  Yassin Thu Aug 20, 2009 4:38 pm

jasnoraizan wrote:
Yassin wrote:Kas tak brani nok komen2 tajuk nei kang sesajer kena heret ke lokap....elok2 boleh berporem pane...karang kas diam je...x brani nok campo...hehehehe

aii sin.. tidok ke aok yg banyak isu yg nak dibincangkan...takan lah bab mcm ni dah ...meyerah dah... Embarassed

Kas mekala menyentuh bab Pentabiran Raja dan gomen ni mmg malas ckit sebab koi mikir panjang nok komen...sebab 1001, jadi kas numpang membaca sudoh....keknya hati2 dijalan raya seme...pesanan ikhlas di bawa oleh JKJR..... Very Happy
Yassin
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  jasnoraizan Thu Aug 20, 2009 4:40 pm

Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:
Yassin wrote:Kas tak brani nok komen2 tajuk nei kang sesajer kena heret ke lokap....elok2 boleh berporem pane...karang kas diam je...x brani nok campo...hehehehe

aii sin.. tidok ke aok yg banyak isu yg nak dibincangkan...takan lah bab mcm ni dah ...meyerah dah... Embarassed

Kas mekala menyentuh bab Pentabiran Raja dan gomen ni mmg malas ckit sebab koi mikir panjang nok komen...sebab 1001, jadi kas numpang membaca sudoh....keknya hati2 dijalan raya seme...pesanan ikhlas di bawa oleh JKJR..... Very Happy

Sleep Sleep Sleep
jasnoraizan
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  Chairel Mon Oct 19, 2009 12:15 pm

DAULAT TUANKU!!
Chairel
Chairel

Posts : 2
Points : 2
Join date : 19/10/2009
Age : 43
Location : Putrajaya

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  jasnoraizan Mon Oct 19, 2009 12:28 pm

Chairel wrote:DAULAT TUANKU!!

ini btl2.....baik punya sembah...... 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Icon_lol 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Icon_lol
jasnoraizan
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Thu Oct 22, 2009 7:38 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Tabalspot

Tunku Besar Seri Menanti Tunku Ali Redhauddin ibni Tuanku Muhriz memeriksa alat kebesaran diraja selepas upacara tepung tawar bagi menandakan bermulanya upacara sambutan pertabalan ayahanda baginda Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 pada 26 Okt di sini, hari ini. Semua alat kebesaran yang terdiri daripada lapan kaki payung kuning, lapan bilah tombak berambu, lapan bilah pedang panjang dan lapan tonggol kuning, hitam dan merah, kemudian akan dipasang di halaman Istana selama tujuh hari - foto BERNAMA
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Thu Oct 22, 2009 11:57 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' 013897550

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir (kanan) berkenan mengurniai Darjah Kerabat Yam Tuan Raden (D.K.Y.R.) kepada putera baginda Tunku Besar Seri Menanti Tunku Ali Redhauddin di Balairong Seri, Istana Besar Seri Menanti dekat sini, hari ini. Darjah Kerabat Yam Tuan Raden ialah darjah kebesaran yang kedua tertinggi di Negeri Sembilan dan diwujudkan pada tahun 1978. --fotoBERNAMA
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Sun Oct 25, 2009 11:12 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' 013931571

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir dan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud diarak menaiki Tahta Rencana sambil diiringi oleh pembesar istana menuju ke Panca Persada untuk upacara Istiadat Bersiram di Istana Besar Seri Menanti di sini, hari ini. Istiadat bersiram ini diadakan selepas istiadat menurunkan dan memasang alat kebesaran diraja di halaman Istana Besar Seri Menanti pada Khamis lepas. Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan isteri Raja Datin Seri Salbiah Tengku Nujumudin, Speaker Dewan Undangan Negeri Datuk Razak Mansor, anggota Exco, wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan adalah di antara 5,000 orang yang menyaksikan istiadat itu.-Foto BERNAMA.
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Sun Oct 25, 2009 11:15 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' 013931559

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir dan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud mengaminka doa selepas selesai Istiadat Bersiram di Istana Besar Seri Menanti di sini, hari ini. Pada istiadat itu Tuanku Muhriz dan Tuanku Aishah Rohani bersemayam di atas Takhta Rencana dan diarak dari Istana Besar Seri Menanti ke Panca Persada (kira-kira 500 meter) disusuli dengan empat das tembakan meriam.
BERNAMA
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Sun Oct 25, 2009 11:19 pm

Yassin wrote:Kas tak brani nok komen2 tajuk nei kang sesajer kena heret ke lokap....elok2 boleh berporem pane...karang kas diam je...x brani nok campo...hehehehe


koi setuju maka...
bagilah komen yang elok
je la yek...kita hamba rakyat
ruang ni pun sebab nak menambah pengetahuan
kita tentang sistem beraja di negara kita

terima kasih semua.... Very Happy
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Mon Oct 26, 2009 6:06 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' 013937309_td

Tuanku Muhriz Tuanku Munawir dan Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud menuju ke Balairong Seri untuk upacara pertabalan sebagai Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 di Istana Besar Seri Menanti, Kuala Pilah, hari ini. -Foto THE STAR oleh RAJA FAISAL HISHAN
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  zulkbo Thu Nov 05, 2009 1:28 pm

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Muhriz

Sultan dan Raja-raja Melayu berangkat ke majlis Mesyuarat Raja-Raja ke-219 pada hari pertama di Istana Negara di Kuala Lumpur, semalam. Kelihatan (dari kiri) Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Almarhum Tuanku Munawir. Turut berangkat Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Tuanku Syed Putra Jamalullail (belakang dua kiri) dan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah (belakang kanan). Mengiringi Baginda Sultan dan Raja ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah (belakang kiri). - foto Bernama
zulkbo
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu' Empty Re: 'Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu'

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum